Jau šo piektdien, 30. aprīlī, no plkst. 18.00 līdz 23.00 attālināti norisināsies pasākums Zinātnieku nakts 2021 teju 20 paralēlās tiešraidēs piedāvājot ap 200 dažādas Latvijas zinātnieku sagatavotas aktivitātes bērniem un pieaugušajiem. Šogad pasākumu par tēmu “Zinātnes sasniegumi nākotnei” vietnē zinatniekunakts2021.lv organizē Latvijas Universitāte.

Eiropas Zinātnieku nakts pasākums Latvijā notiks jau 15. reizi un šogad vietnē zinatniekunakts2021.lv būs pieejams interesentiem jebkurā vietā Latvijā un pasaulē. Teju 20 paralēlās tiešraidēs Zinātnieku nakts 2021 apmeklētāji varēs vērot ap 15 dažādu Latvijas augstskolu un zinātnisko institūtu sagatavotās lekcijas, diskusijas, demonstrējumus, viktorīnas un citas aktivitātes, starp kurām sev piemērotākās programmā varēs atlasīt pēc trīs kategorijām –  Mazie pētnieki, Izzinātāji un Lielā zinātne.

Šogad netradicionāli Latvijas augstskolu un zinātnisko institūtu programmu Eiropas Zinātnieku naktī papildinās jaunākajiem zinātnes entuziastiem labi pazīstamais Aldis Kalniņš un “Zili brīnumi“, atsevišķā kanālā piedāvājot izglītojošas un izklaidējošas aktivitātes bērniem. “Zili brīnumi” ir paradoksiem, eksperimentiem un pārsteigumiem lietās, kas ikdienā mums ir visapkārt. Zilus brīnumus rada Aldis Kalniņš, kurš savu reklāmas dizainera izglītību un interesi par apkārt esošo, apvienojis bērnu grāmatā un zinātkāres centros bērniem “Zili brīnumi”.

Eiropas zinātnieku nakts dalībnieki tiešsaistes formātā piedāvās sekojošas aktivitātes:

• Latvijas Universitātes plašo zinātniskās darbības lauku Zinātnieku nakti atspoguļos teju 20 struktūrvienības, kas piedāvās gan dabaszinātņu interesentiem, gan sociālo un humanitāro zinātņu interesentiem saistošu saturu. Latvijas Universitātes trīs kanālos būs iespēja vērot ķīmijas un fizikas eksperimentu demonstrējumus, klausīties lekcijas par aktuālām tēmām, vērot interaktīvus uzdevumus, iesaistīties diskusijās ar jauniem un jau pieredzējušiem zinātniekiem, iepazīt Latvijas dabu un Universitātes zinātnieku pētījumu daudzveidību, kā arī noslēgumā piedalīties Radio NABA virtuālajā diskotēkā no LU observatorijas Baldonē.
  • Latvijas Valsts mežzinātnes institūts “Silava” Zinātnieku nakts apmeklētājiem piedāvās intervijas ar institūta jaunajiem zinātniekiem (pēcdokotorantiem), stāstīts pasakas par kokiem, aicinās pārliecināties par Latvijas augu pasaules zināšanām,  pastāstīs par to, kādus produktus ražo no koka un kā klimata pārmaiņas ietekmē mežu, kā arī palīdzēs noskaidrotkā piedalīties zinātnes procesā, neesot zinātniekam un citas izglītojošas aktivitātes.
  • Rīgas Stradiņa Universitāte iepazīstinās ar Anatomijas muzeju un pastāstīs, kā zinātne palīdz atklāt noziegumus, iemācīs vingrot kopā ar bērniem un no dabas vielām pagatavot veselīgus produktus. Zinātnieku nakts apmeklētāji uzzinās, vai biomateriāli var aizstāt kaulus, vai Covid-19 ir briesmīgākā pandēmija cilvēces vēsturē, kā arī atklās ķīmijas eksperimentu pasauli un zinātnes un uzņēmējdarbības mijiedarbību. Vakara gaitā norisināsies arī darbnīcas par tēmām “Signāls, sensors, analīze – tas ir ļoti vienkārši”, “Anatomijas vēsture un praktiskā zīmēšana” un “Karjeras centrs.”
  • Latvijas Lauksaimniecības universitātes Zinātnieku nakts apmeklētājus iepazīstinās ar novatoriskām metodes un tehnoloģiskajiem risinājumiem lauksaimniecībā, vēstīs par inovācijām produktu iepakojumos, atklās jaunākās tehnoloģijas mežistrādē un  iepazīstinās ar bezpilota gaisa kuģi. LLU stāstīs arī par  kiberbitēm un kiberstropiem, kā arī bioloģisko lauksaimniecību un attīstības ceļu no tvaika dzinējiem līdz elektriskajai automašīnai.
  • Zinātnieku naktī Daugavpils Universitāte aicinās apmeklētliterāro kafejnīcu, iepazīt Billi literatūrā, teātrī un kino, klausīties zinātnieka piedzīvojumu stāstus, tajā skaitā par Daugavas palu dreifa ekspedīciju, kā arī piedalīties interaktīvā spēle par anglofoniem tekstiem padomju Latvijas kultūrtelpā. DU zinātnieki demonstrēs fizikas un ķīmijas  eksperimentus, kā arī aicinās piedalīties koncertlekcija “Raimondam Paulam – 85” un citās saistošās aktivitātēs.
  • Vidzemes Augstskola iepazīstinās ar militāro mantojumu vēsturiskajās Latvijas fotogrāfijās, piedāvās piedalīties izglītojošā viktorīnā un mākslas spēlē, atklās karšu noslēpumus, diskusijā meklēs atbildes uz jautājumu  “Kā un kāpēc mani vērtē?”, aicinās piedalīties medijpratības dzejas darbnīcā un pilnveidot informācijas meklēšanas un pārbaudīšanas prasmes internetā, kā arī dos iespēju dažu sekunžu laikā uztaisīt savu 3D avatāru.
  • Latvijas Organiskās sintēzes institūta zinātnieki populārzinātniskā veidā stāstīs par jaunu zāļvielu meklējumiem, antibiotiku izstrādi un slikto baktēriju pieveikšanu, atklās, cik nopietna ir COVID-19 saslimšana, pastāstīs, kā izdevās tik ātri iegūt vakcīnu pret Covid-19 un kad varam sagaidīt efektīvas zāles pret šo slimību. Apmeklētāji varēs piedalīties arī OSI veidotās viktorīnās un sešās radošajās laboratorijās par molekulām, DNS, slaimu, ķīmiju, farmāciju un cilvēka smadzenēm  u.c. interesantās aktivitātēs.
  • Liepājas Universitāte piedāvās dažādas izglītojošas spēles bērniem un aicinās lasīt digitālo pasaku grāmatu “Pasaku lāde”, kā arī piedalīties papīra pārstrādes laboratorijā un matemātikas stundās jauniešiem. LiepU Zinātnieku nakts apmeklētājiem stāstīs arī par zaļo domāšanu biznesā un bioplastmasas ieguvi no sārtaļģēm, kā arī iepazīstinās ar tādām tehnoloģijām kā ūdensplūsmas ģenerators un mobilie roboti, piedāvās vērot tiešsaistes izstādi, studentu veidotas filmas, klausīties studentu autorlasījumus un citas ne mazāk interesantas aktivitātes.
  • Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centrs tiešsaistes lekcijā / diskusijā runās par Covid-19, atklās, ko mums var pastāstīt kauli, stāstīs par DNS izdalīšanu no augļiem un starpšūnu komunikāciju jeb šūnu pastu. Zinātnes entuziastiem būs iespēja klausīties lekciju par vēža saslimšanu, sintētiskiem miniorgāniem, dabas miniatūrām nanofabrikā un proteīnu kristalizāciju, kā arī izpildīt tiešsaistes testus, pārbaudot zināšanas ar dažādām tēmām un uzzināt par aktuālākajiem BMC pētījumiem.
  • Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija Zinātnieku nakts apmeklētājiem atklās, kas ir tas, kas traucē vai palīdz ievērot veselīgu dzīvesveidu, pastāstīs, kā kļūt par sporta spēļu treneri, zinātniski novērtēt un attīstīt cilvēka izturības spējas, izmērīt ātrumu un lēciena augstumu. LSPA zinātnieki stāstīs arī par fiziskajām aktivitātēm ārā vidē un to, kā būt fiziski aktīvam attālināto mācību laikā, lietošanas paradumu ietekmi uz pusaudžu veselību un tādām interesantām tēmām kā “Latviešu tautas rotaļdejas emocionālā stāvokļa uzlabošanai” un “Sports un veselība starp Dievu un Zinātni”.
  • Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija aicinās aplūkotlatgaliešu valodas lasāmās grāmatas “Burtu vuoceleite” digitālo versiju un uzzināt par tās tapšanu, iepazīt inovatīvas tehnoloģijas tekstilizstrādājumu dizainā, apmeklēt digitālo muzeju, izgaršot Rēzekni, piedalīties medijpratības cirkā, kļūt par valodas detektīvu, uzzināt vairāk par elektriskajiem transportlīdzekļiem un mākslīgo intelektu dārzkopībā, kā arī saprast, kā ezera māls var noderēt skaistumam un veselībai.
  • Latvijas Valsts koksnes ķīmijas institūts piedāvās Zinātnieku nakts apmeklētājiem doties virtuālā ekskursijā pa institūtu, uzzināt, ko nozīmē būt jaunajam zinātniekam, kā arī iepazīstinās ar jaunākajiem pētījumiem un diskutēs par tiem ar pašiem pētniekiem. Apmeklētājiem būs iespēja arī zināšanas pārbaudīt viktorīnā.
  • Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija priecēs ar lekcijām par balss veidošanās procesiem un tradicionālo mūziku Latvijā, aicinās  piedalīties pētnieku laboratorijā un sarunās ar pētniekiem, kā arī klausīties koncertu ar zinātnieku dalību, kur apvienosies klavierspēle ar EEG vizualizācijām un citas aizraujošas un izglītojošas aktivitātes.
  • Elektronikas un datorzinātņu institūts Zinātnieku nakts apmeklētājus iepazīstinās ar viedo tehnoloģiju lietojumu ražošanā, transportlīdzekļu un dronu vadīšanā, veselības uzraudzīšanā, kā arī stāstīs par robotiku, datorredzi un ekoloģiju dārzkopībā.
  • Ventspils Augstskola aicinās izglītojošā ekskursija pa augstskolas telpām, piedāvās pārbaudīt prasmes mēles mežģīšanā dažādās valodās, vērot elektronikas inženierijas eksperimentus un diskusijās par zinātnes komercializāciju, spēlēt tālizpētes spēli un izzināt kosmosa izpēti Latvijā.
  • Kā viesi šogad Zinātnieku nakts 2021 pasākumā piedalās arī Transporta un sakaru institūts, kas piedāvās pievienoties tiešsaistē aizraujošās lekcijās un meistarklasēs par droniem – bezpilota lidaparātiem, virtuālā asistenta izveidi (ChatBot), robotu un mākslīgā intelekta neierobežotajām iespējām.

Vietne zinatniekunakts2021.lv ir atvērta apmeklētāju reģistrācijai un jau šobrīd piedāvā iespēju iepazīties ar plašāku programmu. Jau pirms pasākuma apmeklētājiem ir iespēja atzīmēt sev tīkamākās aktivitātes, izveidojot personalizētu favorītu sarakstu, kas pasākuma laikā ļaus vieglāk orientēties plašajā notikumu klāstā.

Apmeklētāji aicināti dalīties ar stāstiem un foto no sava virtuālā Eiropas Zinātnieku nakts apmeklējuma sociālajos tīklos, lietojot tēmturi #zinatniekunakts2021. Vairāk par Zinātnieku nakti 2021 var lasīt ej.uz/zinatniekunakts2021.

Par Eiropas Zinātnieku nakti

Eiropas Zinātnieku nakts ir Eiropas Komisijas iniciēts pasākums, kas jau 14 gadus septembra pēdējā piektdienā vienlaicīgi noticis vairāk nekā 30 valstīs un 300 pilsētās. Sakarā ar ierobežojumiem Covid-19 slimības izplatības mazināšanai, 2020. gadā rudenī plānotā Eiropas Zinātnieku nakts tika pārcelta uz šī gada 30. aprīli un drošības nolūkos norisināsies tiešsaistē vietnē zinatniekunakts2021.lv.

Latvijā Eiropas Zinātnieku nakti šogad organizē Latvijas Universitāte (LU) sadarbībā ar vadošajām Latvijas augstskolām un zinātniskajiem institūtiem. Eiropas Zinātnieku nakts pasākumu īstenošanu tiek finansēta ERAF projekta 1.1.1.5. Atbalsts starptautiskās sadarbības projektiem pētniecībā un inovācijās Nr. 1.1.1.5/20/A/002  ietvaros.

Zinātnieku nakts 2021 norisināsies, ievērojot valstī noteiktos drošības pasākumus Covid-19 slimības izplatības ierobežošanai.

Ieguldījums Tavā nākotnē