Šā gada 28.-30. jūlijā jau trešo reizi notika Latvijas Jauno zinātnieku apvienības vasaras skola. Ruckas muižā Cēsīs tikās dažādu jomu topošie, jaunie un pieredzējušie Latvijas, diasporas un ārvalstu zinātnieki, lai lekcijās un darbnīcās kopīgi izzinātu un diskutētu par zinātnes, tehnoloģiju un akadēmiskās ētikas mijiedarbību.

Vasaras skolas dalībnieki uzzināja,

• kā izveidot veiksmīgu karjeru zinātnē,
• kas ir produktīva akadēmiskā rakstīšana un publicēšanās,
• par mākslīgā intelekta un ChatGPT pielietojumu pētniecībā,
• kas ir akadēmiskā ētika un kā rīkoties gadījumos, ja tā tiek pārkāpta.

Tāpat dalībniekiem bija iespēja praktizēt ideju ģenerēšanas un savstarpējās sadarbības prasmes, kā arī prezentēt savu pētījumu tēmas īsā un fokusētā formātā, sacenšoties ar pārējiem dalībniekiem par labāko uztāšanos.

Lepojamies, ka arī vairāki EDI kolēģi piedalījās šajā vasaras skolā, pie tam ne tikai kā klausītāji, bet arī lektori, daloties ar savu pieredzi.

EDI pētnieks un vasaras skolas lektors Oskars Teikmanis stāsta:

Latvijas Jauno zinātnieku apvienība jau kopš aptuveni 10 gadiem organizē vasaras skolas, ar pārtraukumu Covid laikā. Šī bija trešā vasaras skola kopš pandēmijas beigām, otrā, kurā esmu dalībnieks, un pirmā, kurā piedalos ar savu lekciju.

Jau no pirmās apmeklētās vasaras skolas zināju, ka varēšu rēķināties ar izcilākajiem cilvēkiem un patiesi interesantām diskusijām. Šādas kompānijas nekad nevar būt par daudz, tāpēc pašam gribējās piedalīties nedaudz “aktīvākā” veidā. Lekcija par ChatGPT pielietojumu pētniecībā un citās dzīves situācijās bija labs formāts, kā padalīties ar noderīgu, bet ļoti niansētu rīku, kas jau ir kļuvis par manu un daudzu citu cilvēku ikdienu kopš aptuveni gada. Izmantojot apkopotas diskusijas ar sarunbotu, varēju veiksmīgi padalīties ar piemēriem, kuros ChatGPT ir bijis ļoti noderīgs, uzsverot situācijas, kurās var redzēt tā ierobežojumus. Pēc dalībnieku jautājumiem un atsauksmēm varēju tikai secināt, ka lekcijas pasniegšana bija to vērta. Protams, arī visas pārējās lekcijas bija izcilas: Matthieu Cisel padomi akadēmiskās rakstīšanas praksē, Matīsa Reinfelda ieskats par akadēmiskās ētikas situāciju Latvijā un Aijas Lulles lekcija par veiksmīgu publicēšanos starptautiskā vidē.

Raugoties uz nākamo vasaras skolu, varu tikai ieteikt ikvienam topošajam vai esošajam zinātniekam pievienoties šajā aizraujošajā nedēļas nogalē.

Lekcija par ChatGPT pielietojumu pētniecībā (atvērtais slaids no lekcijas ievada: māksliniece Vera Molnár, kas izmanto datora ģenerētu randomu, lai veidotu unikālu mākslu).
O. Teikmanis ar Latvijas Jauno zinātnieku apvienības valdes locekļiem.

Ar saviem iespaidiem dalās EDI pētniece Laura Leja:

“Bija jauki iepazīties ar citiem zinātniekiem no dažādām sfērām (pārsvarā bija ķīmiķi un farmaceiti). Man patika paneļdiskusija par zinātni Latvijā – vai mēs Latvijā varētu iekļūt pasaules top 500 kā labākās universitātes. Oskara lekcija par ChatGPT arī bija interesanta. Studenti bija sajūsmināti par to un nāca uz vasaras skolu tieši šīs lekcijas dēļ.

Man ļoti patika pēdējās dienas diskusija par akadēmisko godīgumu un ētiku, kurā tika apskatīti jautājumi, ar ko esam saskārušies mēs. Arī ēdiens bija ļoti garšīgs, jo to gatavoja pavārs, kuram Rīgā esot savs neliela restorāns.

Šīs vasaras skolas iespaidā jūtos iedvesmota! Paldies organizētājiem!

EDI pētniece Laura Leja.