No 14. līdz 16. aprīlim Ādažos, Eiropas pētniecības projekta “AUGMENTED CCAM” ietvaros, norisinājās plaši plānoti autonomā transportlīdzekļa pilottesti. Elektronikas un datorzinātņu institūta (EDI) izstrādātais autonomais auto pirmo reizi tika pārbaudīts reālos ceļu satiksmes apstākļos, izpildot dažādus scenārijus.
Demonstrācijas scenāriji: autonomā auto uzvedība reālā vidē
Testu laikā tika realizēti trīs galvenie demonstrācijas scenāriji, kuru mērķis bija pārbaudīt ne tikai transportlīdzekļa tehnisko uzvedību dažādās sarežģītās situācijās, bet arī potenciālo lietotāju reakciju un mijiedarbību ar tehnoloģiju. Scenārijos tika iesaistīti īsti pašvaldības policisti un ceļu uzturēšanas darbinieki, kas darbojās kā satiksmes dalībnieki, un vēlāk aizpildīja aptaujas, sniedzot atgriezenisko saiti par pieredzi:
1 – Operatīvā transporta palaišana – autonomais auto saņēma ziņu par tuvojošos operatīvo transportlīdzekli ar ieslēgtām bākugunīm, novērtēja situāciju un pieņēma lēmumu samazināt ātrumu un pavirzīties nost no brauktuves, atbrīvojot ceļu atbilstoši Ceļu satiksmes noteikumiem.

2 – Ceļa remontdarbu apbraukšana – tika imitēta situācija, kurā ceļš bloķēts īslaicīgu remontdarbu dēļ. Autonomais auto saņēma datus par remontdarbu vietu un to statusu no Satiksmes vadības centra (TMC), veiksmīgi aprēķināja apbraukšanas trajektoriju un to izpildīja. Remontdarbu zonā atradās arī reāli ceļu darbinieki, kuri novēroja transportlīdzekļa uzvedību un vēlāk sniedza savas atsauksmes.

3 – Izvairīšanās no neaizsargātiem satiksmes dalībniekiem ārpus sensora redzamības – šajā scenārijā pārbaudīta transportlīdzekļa spēja reaģēt uz informāciju par neaizsargātu satiksmes dalībnieku – piemēram, gājēju, velobraucēju vai gājēju ar mājdzīvnieku, kas pēkšņi parādās aiz šķēršļa un nav redzams transportlīdzekļa sensoriem. Gājēja klātbūtni fiksēja RSU (Viedā ceļmalas ierīce) ar termālo kameru, un šī informācija tika nosūtīta autonomajam auto reāllaikā. Pēc datu saņemšanas auto samazināja ātrumu vai, ja nepieciešams, pilnībā apstājās, nodrošinot drošību.


Visi trīs scenāriji tika realizēti kontrolētā, bet reālai videi pietuvinātā pilsētvidē uz atvērtām ielām, un EDI komanda rūpīgi monitorēja autonomās sistēmas reakciju, datu apstrādes laiku un lēmumu loģiku. Šie izmēģinājumi apliecina, ka izstrādātā tehnoloģija spēj ne tikai uztvert apkārtējo vidi, bet arī dinamiski pielāgoties nestandarta situācijām.
Testi tika īstenoti sadarbībā ar Latvijas Valsts ceļiem un Ādažu novada pašvaldības policiju. To mērķis bija novērtēt EDI izstrādāto tehnoloģiju spējas un drošību reālajā pilsētvidē, tostarp transportlīdzekļa reakciju uz gājējiem, velobraucējiem, operatīvajiem transportlīdzekļiem un ceļu infrastruktūras izmaiņām.
Lietotāju iesaiste
Papildus tehnoloģijas testēšanai, viens no projekta būtiskajiem aspektiem bija pārbaudīt cilvēku uztveri un sadarbību ar autonomo transportlīdzekli reālās situācijās. Policijas pārstāvji un ceļu darbinieki aktīvi mijiedarbojās ar sistēmu un pēc scenārijiem aizpildīja strukturētas aptaujas, daloties pieredzē, novērojumos un drošības izjūtā.
Šī atgriezeniskā saite ir būtiska, lai nākotnes autonomās mobilitātes sistēmas būtu ne tikai tehnoloģiski uzticamas, bet arī saprotamas, paredzamas un sabiedrībai pieņemamas.

Tehnoloģijas attīstība projekta gaitā
EDI pētnieki vairāku gadu garumā ir strādājuši pie autonomās braukšanas tehnoloģiju izstrādes, veidojot visaptverošu sistēmu, kas spēj uztvert un interpretēt apkārtējo vidi un pieņemt patstāvīgus lēmumus.
Būtisks inovāciju virziens šinī projektā ir ārējo datu izmantošana. Projekta testos tika pārbaudīts, kā V2X (vehicle-to-everything) komunikācija tostarp RSU dati par gājēju klātbūtni vai infrastruktūras izmaiņām spēj papildināt transportlīdzekļa iekšējo sensoru uztveri un sniegt plašāku izpratni par situāciju, kas vēl tikai veidojas, bet vēl nav tieši novērojama ar transportlīdzekļa sensoriem. Tika testēta arī iespēja izmantot kolektīvi apkopotus (crowdsourced) datus par ceļa seguma stāvokli, kas balstīti uz starptautiski atzīto ceļa nelīdzenuma indeksu – International Roughness Index (IRI). Šie dati ļāva autonomajam transportlīdzeklim laikus identificēt un reaģēt uz ceļa posmiem ar pazeminātu kvalitāti, piemēram, bedrēm vai nelīdzenumiem, samazinot ātrumu un pielāgojot braukšanas stratēģiju, lai uzlabotu gan braukšanas komfortu, gan transporta līdzekļa drošību.

Pārbaude dzīvajā satiksmē – būtisks pētniecības solis
Testēšana reālā ceļu satiksmē ir ne tikai tehnoloģisks, bet arī zinātnisks izaicinājums, kas ļauj pārliecināties par laboratorijā izstrādāto risinājumu praktisko pielietojamību. EDI izstrādātais autonomais transportlīdzeklis tika pakļauts mijiedarbībai ar dažādiem satiksmes dalībniekiem, neparedzamiem šķēršļiem un mainīgu infrastruktūru, kāda sastopama Latvijas pilsētvidē.
Dzīvās satiksmes testi sniedz nenovērtējamu ieskatu sistēmas darbībā tie atklāj ne vien algoritmu spēju pieņemt lēmumus reāllaikā, bet arī to, kā šie lēmumi ietekmē satiksmes drošību, efektivitāti un lietotāju uzticību automatizētajiem risinājumiem.
Vairāk par projektu var uzzināt https://augmentedccam.com/ un https://www.edi.lv/projects/fiziskas-un-digitalas-infrastrukturas-paplasinasana-un-novertesana-ccam-izvietosanai-augmented-ccam/